Hranice odpovědnosti

Hranice odpovědnosti  žák – rodič – učitel

Rozdělení odpovědnosti: učitel – žák – rodič

V průběhu školní docházky se ve škole setkávají tři důležité články – učitel, žák a rodič. Každý z nich má svou nezastupitelnou roli a odpovědnost, které společně vytvářejí zdravé a funkční prostředí pro vzdělávání.

Odpovědnost učitele

  • Učitel zajišťuje výuku tak, aby odpovídala věku a možnostem dítěte.
  • Vede žáky k odpovědnosti za vlastní učení, podporuje jejich motivaci a dodržování pravidel.
  • Umožňuje žákům zažít úspěch i neúspěch – jako součást učení a posilování jejich odolnosti.
  • Poskytuje přiměřenou podporu, ale neplní úkoly za dítě.
  • V případě potíží informuje rodiče a doporučuje další postup.

Odpovědnost žáka

  • Dítě odpovídá za své chování a přístup k učení.
  • Učí se nést důsledky svého jednání – ať už pozitivní, nebo negativní.
  • Rozvíjí svou samostatnost, vytrvalost a schopnost zvládat i obtížné situace.

Odpovědnost rodiče

  • Rodič je klíčovým partnerem školy v oblasti výchovy dítěte.
  • Na základě informací od školy přijímá opatření vedoucí ke zlepšení chování nebo studijních návyků dítěte.
  • Učitel není odpovědný za nedostatečný přístup dítěte k učení nebo za chybějící domácí přípravu – to je v kompetenci rodiče.
  • Učitel není odpovědný za aktivity žáků na internetu a sociálních sítích včetně sdílení dalšího obsahu na internetu. Jedná se o odpovědnost rodiče.

Když problémy přetrvávají

Pokud se i přes snahu školy situace nezlepšuje a rodiče neposkytují dítěti potřebnou podporu, může škola kontaktovat příslušný orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) s žádostí o posouzení situace či jiné příslušné orgány (Policie ČR, Odbor školství MěÚ)